متداولترین سوالات درمورد دندانهای شیری و پاسخ توسط دندانپزشک اطفال

تعداد دندان های شیری چندتاست و چه زمانی شروع به افتادن می کنند؟

کودکان دارای ۲۰ دندان شیری هستند، که معمولاً در دو گروه تقسیم می‌شوند: دندان‌های قدامی و دندان‌های عقبی.

دندان‌های شیری قدامی (معمولاً شش دندان در هر فک) عبارتند از:

۱. چهار دندان جلوی بالایی 
۲. چهار دندان جلوی پایینی 

دندان‌های شیری عقبی (معمولاً دو دندان در هر فک) عبارتند از:

۱. دو دندان کناری بالایی
۲. دو دندان کناری پایینی

دندان‌های شیری معمولاً در اوایل زندگی کودکان شروع به ظاهر شدن می‌کنند و تا حدود سن ۳ سالگی کامل می‌شوند. این دندان‌ها به طور متوسط در طی دوره‌ای که از ۶ ماهگی تا ۳ سالگی کودکان می‌گذرد، ظاهر می‌شوند. اما این موعد ممکن است برای هر کودک متفاوت باشد و ممکن است در برخی از کودکان دندان‌های شیری به صورت کامل ظاهر شوند ولی در برخی دیگر این فرآیند کمی کندتر باشد.

متداولترین مشکلات دندانهای شیری چیست؟

مشکلات شایع دندان‌های شیری شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. پوسیدگی : پوسیدگی دندان‌های شیری یکی از مشکلات شایع است که می‌تواند به درد، التهابات، و از دست رفتن دندان‌ها منجر شود. این مشکل معمولاً ناشی از عدم بهره‌مندی از بهداشت دهان و دندان بوده و می‌تواند توسط پوشش دندانی و آمالگام درمان شود.

۲. تراکم نامناسب دندان‌ها: وقتی که دندان‌های شیری به طور نامناسب در جای خود قرار نمی‌گیرند، ممکن است باعث مشکلاتی مانند فشار زیاد بر دندان‌ها، فاصله‌گیری نامناسب بین دندان‌ها، و مشکلات در رشد دندان‌های دائمی شود.

۳. آسیب‌های مکانیکی: تصادفات و ضربه‌ها می‌توانند باعث شکستگی یا خراشیدگی دندان‌های شیری شوند که می‌تواند به التهابات و درد منجر شود.

۴. بی‌اصطکاکی دندانی: بعضی اوقات دندان‌های شیری کودکان به نحوی قرار می‌گیرند که تماس صحیح بین دندان‌ها مختل می‌شود، که این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات فکی و دندانی بیشتری شود.

برای جلوگیری از این مشکلات، مراقبت منظم از بهداشت دهان و دندان، مصرف غذاهای سالم، و مراجعه به دندانپزشک برای بررسی‌های دوره‌ای بسیار اهمیت دارد.

آیا دندان های شیری نیاز به درمان دارند؟

بله، دندان‌های شیری نیز نیاز به درمان دارند. اگرچه این دندان‌ها موقتی هستند و پس از مدتی جای خود را به دندان‌های دائمی می‌دهند، اما مراقبت از آن‌ها و درمان مشکلاتی که در آن‌ها رخ می‌دهد، بسیار اهمیت دارد. در واقع، اگر مشکلات دندان‌های شیری درمان نشوند، می‌توانند به مشکلات بزرگتر در دندان‌های دائمی منجر شوند.

به عنوان مثال، اگر یک دندان شیری پوسیدگی داشته باشد و درمان نشود، این عفونت می‌تواند به دندان‌های دائمی آسیب برساند که هنوز در دهان کودکان حضور ندارند. همچنین، اگر دندان شیری به طور نادرست جایگزین نشود و در موقعیت خود باقی بماند، می‌تواند باعث مشکلاتی مانند فشار زیاد بر دندان‌های دائمی و فاصله‌گیری نامناسب بین دندان‌ها شود.

بنابراین، درمان مشکلات دندان‌های شیری مهم است و بهتر است در این زمینه با دندانپزشک کودکان مشورت کنید تا برنامه‌ای مناسب برای مراقبت و درمان دندان‌های شیری کودک شما تنظیم شود.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *